Magamról

Saját fotó
Zsuzsa blogját olvasod. Fejlesztőpedagógusként az a hivatásom, hogy nehezebben tanuló gyerekeknek segítsek megtalálni a kulcsot önmaguk tanulási folyamatainak megértésére, javítására. Véleményem szerint minden általános és középiskolába járó tanítványom képes a tanulásra, valamiben tehetséges, alkalmas arra, hogy megtalálja és kibontakoztassa életfeladatát. Ehhez szívesen vállalom a híd szerepét, mely segít átjutni a túlsó partra, ahol az önbizalmát visszanyert fiatal már egyedül is boldogulhat. Sok éves tapasztalattal a hátam mögött hiszem, hogy közös munkával és együttgondolkodással minden - nehéznek látszó esetben is- ott lapul a megoldás.

2013. február 1., péntek

63. feladat


Az alábbi cikk az urania-budapest.blogspot.hu oldalon jelent meg egy sajnálatos évforduló kapcsán:

2003. február 1-én a Columbia űrrepülőgép a fedélzeten tartózkodó hét űrhajóssal megkezdte a visszatérést a Földre 16 napos űrbéli tartózkodást követően. Senki sem tudta ekkor még, de a jármű bal szárnyának belépőélén lyuk  tátongott, amelyet a felszállás közben nekicsapódott szigetelőhab darab ütött. Sohasem érték el a floridai Kennedy-űrközpont leszállópályáját...
A visszatérés kezdetben problémamentesnek tűnt. Az űrhajósok végrehajtották a fékező manővert, amelynek során az űrrepülőgép sebességét nagyjából 300 km/h-val csökkentették, ezzel az letért Föld körüli pályájáról és elindult a légkör felé. 120 km körüli magasságban elérték a felső légkört, innen már annak fékező hatása lassította tovább az űrjárművet. A Columbia az USA területét keresztezve haladt Florida felé, így sokan készítettek videofelvételeket a légkörben izzó meteorként száguldó járműről. Ezek az emberek vehették észre először, hogy valami nincs rendben, mert a Columbiáról időről-időre felvillanások kíséretében kisebb törmelékek szakadtak le. A megrongálódott szárny belsejébe behatolt a légkörben hatalmas sebességgel haladó űrrepülőgép előtt összenyomódó és felhevülő levegő, amely fokozatosan egyre nagyobb károkat okozott a gépben. Az irányítóközpontban is észrevehették, hogy valami probléma van, mert a bal szárnyban lévő érzékelők egymás után mondták fel a szolgálatot.
Nagyjából 16 perccel a leszállás előtt, amikor a Columbia még mindig nagyjából 60 km magasságban és másodpercenként majdnem 6 km-t megtéve haladta, elveszett a kapcsolat az űrjárművel. A szárny rongálódása elért egy olyan szintet, amikor az űrrepülőgép már irányíthatatlanná vált. A jármű pörögni kezdett, majd a fellépő erők hatására darabokra szakadt. Sajnos a legénység mentésére ilyen extrém körülmények között esély sem volt.
Különös egybeesés, hogy ennek a balesetnek és a NASA két másik korábbi komoly szerencsétlenségének (Apollo tűzkatasztrófa 1967. január 27. és a Challenger tragédiája 1986. január 28.) dátumai lényegében egy héten belül vannak a naptárban.722220main_dor_466.jpg
url-2.jpeg

Feladat:
A szövegben pirossal írtam néhány szót. Keress szinonimát  (rokonértelmű szót) ezekre a szavakra, helyettesítsd be ezeket a szövegbe úgy, hogy megmaradjon az adott mondat eredeti értelme. 
Fáradozásaidat 1 ponttal tudom honorálni:)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése